Ланцюг ГРМ: все, що потрібно знати власнику автомобіля

26.10.2023
Ланцюг ГРМ
Привід авто може включати ремінь або ланцюг. За експлуатаційними характеристиками, а саме параметром надійності, виграють ланцюги – вони виходять з ладу не так часто. Найчастіше металеві ланцюги використовуються у газорозподільних механізмах. У них ланцюги відповідають за передачу обертального моменту від коленвала розподільчому валу. У цій статті ми зупинимося на питаннях влаштування ланцюга ГРМ, несправностях, що найчастіше зустрічаються, а також алгоритмі вибору нового ланцюга ГРМ у разі виходу старого з ладу.

Ну, а поки що трохи про передачі…


У ГРМ можна використовувати кілька типів передач. На жаль, без приводних пристроїв обійтися не вийде - саме на них покладено завдання синхронізації розпредвалу та коленвалу. Для синхронізації в газорозподільному механізмі можуть застосовуватись такі передачі:

Ланцюг ГРМ
  • Шестерна.
    Цей тип передачі з'явився раніше за інших. Вона характеризується високим ступенем надійності та відрізняється гарним експлуатаційним ресурсом. Окремо слід зазначити невибагливість передачі в обслуговуванні. Однак, цей пристрій не позбавлений деяких недоліків. Так, шестерна передача відрізняється низькооборотністю, досить галаслива і масогабаритні характеристики пристрою не особливо вражають. З цих причин шестерна передача практично не використовується сьогодні при оснащенні сучасного авто. Щоправда, вона ще зустрічається у деяких транспортних засобах, а саме у дизельних TD від концерну Nissan.

    Ланцюг ГРМ
  • Ланцюгова.
    Порівняно з вищезгаданою, ця передача відрізняється порівняно меншою вагою, працює тихіше і вкрай проста в обслуговуванні. З ланцюгом у такому тандемі працюють заспокійник, гідронатягувач, а також зірочки. Відповідно система дуже проста і при цьому надійна. Така передача мала популярність до кінця 20 століття, проте з часом вона дещо застаріла і їй на зміну прийшла ремінна передача.

    Ланцюг ГРМ
  • Ремінна.
    Ця передача була популярна до кінця першого десятиліття 21 століття. Такий механізм включає 1 або кілька ременів, 1 або кілька роликів, натягувач і деякі інші елементи конструкції. Конструкція по суті така сама, як і у випадку з ланцюговим приводом. Відмінність полягає лише в габаритах деталей та наявності ременя або кількох ременів. Такий механізм характеризується низькою шумністю роботи і тому є максимально комфортним у використанні. Такий привід також добре "поєднується" з V-подібним, дворозподільним і оппозитним двигунами. За наявності турбонаддува ременная передача також добре вписувалася в конструкцію ГРМ. Серед недоліків такої конструкції можна відзначити невисоку механічну міцність, низьку захищеність від хімічно агресивних середовищ і температурних перепадів. Однак сьогодні ремінний привід "іде" в історію і його витісняє ланцюговий привід.

    Переваги та недоліки ланцюгових передач


    Варіантів виконання передач - 3, правда шестерну передачу можна вже все ж таки списати з рахунків. Її вже не застосовують у сучасних агрегатах. А ось щодо ланцюгової та ремінної передачі, а точніше того, що з них краще досі точаться суперечки. Інженери сходяться на думці, що ланцюги краще показують себе там, де механізм, який відповідає за синхронізацію валів, знаходиться під впливом великих навантажень і виявляється слабко захищеним від впливу різних зовнішніх факторів. Досить високий рівень шуму під час роботи є своєрідною “платою” за надійність пристрою. Серед особливостей ланцюгових передач можна назвати:
    Ланцюг ГРМ
  • Ланцюг може згинатися тільки в одній площині, а значить, він має можливість забезпечувати синхронізацію виключно паралельно розташованих валів;
  • Ланцюговий привід відрізняється простотою регулювання;
  • Ланцюг гарантує точну установку фаз ГРМ і може вплинути на потужнісні характеристики двигуна тільки при сильному зносі – на відміну від ременя, який з часом деформується (розтягується);
  • Кут, з яким ланцюг охоплює зірочку, не має надмірного впливу на якість передачі енергії.

  • Серед переваг ланцюгової передачі можна відзначити те, що на роботу ланцюгової передачі не впливає температура повітря, що дозволяє застосовувати ланцюговий привід у тропічних та арктичних умовах (ремінний привід у таких умовах використовуватися не може). Ланцюги не розтягуються в процесі експлуатації, а також дуже рідко обриваються при локальних навантаженнях. Загалом такі вироби відрізняються високою міцністю та зносостійкістю.

    Окремо варто відзначити недоліки такого механізму. Ланцюги відрізняються складністю виготовлення – їх конструкція відносно складна, також вони досить вимогливі до матеріалів і дотримання технології виробництва. Це впливає на вагу виробу - ланцюги досить важкі, проте для міського авто вага особливої ролі не відіграє. Інша річ – гоночне авто, тут кожен грам на рахунку.

    Які ланцюги ГРМ бувають?


    Відразу акцентуємо увагу на тому, що ми не вдаватимемося в подробиці щодо особливостей пристрою і типів газорозподільних механізмів. Зазначимо лише, що різні ГРМ мають різний ККД, відрізняються оснащенням і, відповідно, мають різну стійкість до навантажень. У міру появи нових систем газорозподілу піддавалися змінам й вимоги до ланцюгового приводу. Сьогодні існує 2 види ланцюгів ГРМ:

    Ланцюг ГРМ
  • Пластинчасто-роликові.
    Такі ланцюги включають ролики, які з'єднуються між собою пластинами та штифтами. У існуючих зазорах можуть проходити зубці зірочок - це забезпечує зачеплення і подальшу передачу крутного моменту. Такі ланцюги можуть бути однорядними та дворядними (використовуються переважно в низькооборотних моторах).

  • Пластинчасті.
    Вони з'явилися у відповідь на підвищення вимог до оборотності. Такі ланцюги складаються з великої кількості пакетів пластин, з'єднаних між собою штифтами. Роликів у такій конструкції немає. При згинанні такі ланцюги утворюють зубці на своєму внутрішньому радіусі, вони ж зчіплюються із зубцями зірочок розподільного валу та колінчастого валів. "Дякувати" за величезний експлуатаційний ресурс ланцюги можуть правильному розподілу навантажень і максимізації площі робочої поверхні. Ще однією перевагою є низький рівень шуму. Щоправда, в жодному разі не можна забувати про якість моторної оливи - до неї пред'являються високі вимоги.

  • Вимоги до моторних масел


    Стан ланцюгів та суміжних з ними елементів залежить від якості та стану моторної оливи. Так, ігнорування регламенту заміни масла може спричинити поломки в авто. При використанні ланцюгового приводу застосування оливи низької якості або використання забрудненої оливи може спостерігатися швидке зношування шестерень. Щоб не допустити цього дотримуйтесь правил:

    Ланцюг ГРМ
  • Пластинчасто-роликові ланцюги не надто "вибагливі" - вони висувають відносно м'які вимоги до моторних масел. Бажано використовувати масла середньої в'язкості – але не нижче за W20. Зольність оливи не особливо важлива;

  • Пластинчасті ланцюги вкрай "вибагливі" до якості масел, що використовуються. Підходять для використання тільки повнозольні оливи, які відрізняються високим вмістом фосфору, в'язкість повинна бути не менше W30, а краще і вищою. Бувають і винятки (про них читайте далі);

  • Оскільки ланцюги експлуатуються під величезними навантаженнями, суміжними з ними елементи не повинні відчувати масляне голодування - нехтування цією вимогою призведе до частих візитів на СТО. Якщо на авто встановлено пластинчастий ланцюг ГРМ, то власнику транспортного засобу рекомендовано стежити за станом моторного масла. У такому разі необхідно заливати в систему оливи відомих брендів, які відповідають вимогам, про які йшлося вище. Є й винятки – пластинчасті ланцюги деяких японських автомобілів (Suzuki, Toyota), які можуть справно працювати навіть із низькозольними та малов'язкими маслами.

  • Які несправності ланцюгів ГРМ бувають?


    Ланцюговий привід характеризується високим експлуатаційним ресурсом та високою стійкістю до перевантажень, проте незважаючи на це він потребує обслуговування та періодичної заміни окремих частин. Ресурс ланцюга ГРМ у разі правильного підбору становить 250-350 тис км пробігу. Однак ці цифри "дійсні" тільки у разі своєчасної заміни моторного масла. Що стосується несправностей, то найчастіше власники авто стикаються з такими проблемами, як:

    Ланцюг ГРМ
  • Поява деренчання, а також появи звуків тертя роликів/пластин ланцюга;
  • Різке припинення роботи двигуна авто;
  • Нерівномірна робота силового агрегату на холостих.

  • Найчастіше щодо діагностики доводиться звертатися до фахівців. Вони можуть "рахувати" дані з датчиків авто, виявити проблему зсуву фаз газорозподілу, визначити чи є ланцюг джерелом "бід" і т.д. Правда, досить часто не доводиться вдаватися навіть до комп'ютерної діагностики, визначити проблему часто можна за допомогою візуального огляду. Якщо ланцюг провисає, тоді уникнути роботи з елементами ланцюгового приводу не вийде.

    Автолюбителям слід бути дуже уважними та прислухатися до роботи газорозподільного механізму. Якщо в процесі експлуатації авто чути брязкіт металу, деренчання і т.д., тоді слід обов'язково відвідати СТО. Бажано не затягувати з ТО в принципі і не дотягувати до критичної позначки, а перевіряти стан ланцюга кожні 100 тисяч км. пробігу. Також уважне ставлення до рівня оливи в системі дозволить уникнути таких проблем, як вихід з ладу заспокійника, гідронатягувача, зношування черевика, стирання зубів і т.д.

    Якщо ж час настав і ремонт вже не допоможе, тоді треба купувати новий ланцюг.

    Як вибрати новий ланцюг ГРМ


    Купити новий ланцюг ГРМ нескладно. Найкраще (надійніше) виконувати пошук за VIN-кодом, так точно помилка буде виключена. Однак, це не єдиний варіант – пошук можна здійснювати також за параметрами своєї машини. Який із варіантів краще кожен вирішує сам собі.

    Ланцюг ГРМ А ось купити якісний ланцюг ГРМ можна у нашому інтернет-магазині "Авторадості". У нас є:
  • Ланцюг ГРМ комплект INA 559 0171 30;
  • Ланцюг ГРМ комплект FEBI Bilstein 44973;
  • Ланцюг ГРМ комплект SKF VKML92003;
  • Ланцюг ГРМ комплект HEPU 21-0421;
  • Ланцюг ГРМ FEBI Bilstein 12086 і т.д. для Mitsubishi, Nissan, Opel, Peugeot, Porsche, Renault, Rover, Saab, Seat, Skoda, Smart, Ssangyong, Suzuki, Toyota, Volkswagen та авто інших марок.

  • Ланцюг ГРМ - це дуже "живучий" елемент приводної системи транспортного засобу, проблеми з ним з'являються не так часто. За весь час експлуатації автомобіля його власнику часто доводиться змінювати ланцюг один, максимум 2 рази (проте тут все індивідуально). Правда з урахуванням того, що на ринку є безліч автомобільних комплектуючих від несумлінних виробників та пакувальників, знайти якісний ланцюг високої якості стає дедалі важче. Щоб придбати якісний оригінальний виріб за доступною ціною, звертайтесь до нашого магазину. У нас вся продукція оригінальна та на онлайн-полках представлені варіанти від різних брендів, серед яких Blue Print, FEBI, HEPU, INA, SKF, SWAG. До речі, в нашому каталозі є і моторні оливи від перевірених брендів, тому в одному замовленні можна оформити відразу все.


    Читати інші новини...

    У вашому кошику
    Корзина пуста
    Інформація
    Потрібна інформація не знайдено