Які функції виконує моторна олива в автомобілі, окрім змащення?

13.07.2023
Моторне масло в процесі експлуатації авто відповідає не тільки за змащування двигуна, але й бере на себе виконання низки інших, не менш важливих завдань. У цій статті ми розглянемо їх, а також зупинимося на проблемах, які можуть виникнути внаслідок використання олив низької якості.

Моторне масло покликане створювати масляну плівку між поверхнями компонентів двигуна, які стикаються один з одним, зводячи до мінімуму тертя між ними. Мастила потребують кулачки і штовхачі, поршневі кільця, головки циліндрів, корінні підшипники, підшипники колінчастого і розподільного валів.

Щодо енергії, то вона втрачається зовсім небагато.
Виробник відповідного двигуна вказує відповідну в'язкість оливи в інструкції з експлуатації автомобіля. Купувати масло іншої в'язкості не рекомендується, оскільки це може стати причиною зношування двигуна.

Отже, які функції все ж таки виконує моторне масло:

Відведення тепла

Система охолодження в авто не може охолодити всі частини двигуна, за відведення тепла від поршня, кілець, підшипників колінчастого та розподільчого валів відповідає моторне масло. Дані здібності рідини особливо важливі у сучасних авто, де встановлені, як правило, зменшені ДВЗ (вони досягають значно більшої потужності та крутного моменту на одиницю об'єму, ніж двигуни попереднього покоління).

Ущільнення кілець та підтримання оптимального рівня тиску в процесі згоряння

Масло за рахунок того, що воно розпорошується на поршневі кільця і гільзи циліндрів, запобігає попаданню газу, що відходить з камери згоряння в картер, і не допускає зниження потужності двигуна.

Підтримання двигуна в чистоті

Звичайно, помити двигун зсередини, розчинити всі відкладення, що утворилися, і забезпечити роботу двигуна на найвищому рівні масло не в змозі. Ну не буває так, що масло захоплює всі частинки бруду, несе їх до фільтра і потім, очистившись, несе їх далі - це може бути виключно у випадку, коли забруднення занадто багато. Дрібні частинки залишаються в системі і продовжують циркулювати. У цій ситуації олива повинна запобігати їх осіданню на поверхні - при цьому вона повинна зберігати свої властивості незалежно від концентрації цих забруднень. Варто відзначити, що в такому випадку головним "ворогом" буде сажа (якщо купити масло високої якості від перевіреного виробника, то ви з нею впораєтеся легко - такі масла відрізняються високою здатністю, що диспергує, тобто здатністю поглинати сажу, транспортувати її і не давати злипатися в великі "грудки" або утворювати більш потужні відкладення).

Вплив на продуктивність та витрату палива

Використання масел з низькою в'язкістю покликане мінімізувати тертя між з'єднаними компонентами двигуна. Завдяки цьому збільшується потужність і момент, що крутить, і, відповідно, зменшується споживання палива. Це, своєю чергою, призводить до підвищення ефективності двигуна. Проте тертя – це не все. Якщо масло підібрати правильно, то можна помітно підвищити продуктивність двигуна або істотно знизити витрату палива. Це може мати місце в автомобілях, де багато обладнання регулюється тиском масла.

Захист систем очищення вихлопних газів

Більшість виробників масел використовує сьогодні при виробництві фільтри сажі. На жаль, традиційні фільтруючі елементи, які найчастіше використовуються в пакетах присадок до оливи, ушкоджують фільтр, незворотно забиваючи його пористу структуру сульфатною золою, яку неможливо видалити. З цієї причини дизельні двигуни з фільтрами сажі (DPF, FAP) вимагають використання спеціальних масел нового покоління.

Захист від LSPI у бензинових двигунах

Незважаючи на те, що зменшені в обсязі двигуни демонструють хорошу продуктивність, є певні ризики, пов'язані зі скороченням термінів експлуатації обладнання. У діапазоні низьких оборотів (1500-2000 об/хв) при високому навантаженні на двигун та використанні великого об'єму повітря виникає явище, яке називається LSPI (Low Speed Pre-Ignition - низькошвидкісне передчасне запалювання). Іншими словами, це має місце в тому випадку, коли паливно-повітряна суміш займається під час такту стиснення, що відбувається до фактичного займання, ініційованого іскрою від свічки запалювання. Передчасне займання виникає через наявність тліючих частинок масла або надлишком горючого в камері згоряння. Це явище веде до ударів гільзи поршня об гільзу циліндра, що спричиняє виникнення серйозних пошкоджень двигуна. Також у разі виникнення високих навантажень на двигун, а також при високих вимогах до потужності, при прямому впорскуванні паливо та повітря не змішуються ідеально та створюються зони надлишку пального. Як результат – у процесі згоряння утворюється сажа. Її утворення призводить до необхідності використання спеціальних фільтрів сажі (GPF). Сажа з камери згоряння також потрапляє в оливу та забруднює її. Це, у свою чергу, вимагає підвищення здатності оливи диспергувати сажу, щоб зменшити ефект збільшення залишків забруднень (якщо цього не буде, то робити заміну моторної оливи доведеться значно частіше).

Захист від зносу ланцюга газорозподільного механізму

За останні кілька років стало очевидно, що велика кількість сажі в маслі є причиною зниження експлуатаційного ресурсу ланцюгів ГРМ. Сажа виступає абразивом на штифтах ланцюга, що призводить до його подовження. Як результат, це може вивести двигун з ладу через перескакування зубчастого колеса. Правильно підібрана олива мінімізує ризик відкладення сажі на ланках ланцюга і, таким чином, захищає і її, і весь двигун. Слід зазначити, що це стосується не лише дизельних двигунів, а й бензинових двигунів із безпосереднім упорскуванням.

Це не повний перелік функцій моторної оливи. Коли йдеться про старі двигуни, то тут не обов'язково використовувати "сучасні" оливи (якщо цього не вимагає виробник). А загалом розвиток технологій, у тому числі і при виробництві систем очищення вихлопних газів в автомобілі накладає специфічні вимоги, нехтування якими зазвичай призводить до скорочення терміну служби силового агрегату, системи очищення вихлопних газів, а також до погіршення експлуатаційних характеристик та збільшення витрати пального.

Що стосується періодичності заміни, то міняти масло в двигуні потрібно кожні 10 або 15 тис. км або не рідше ніж раз на рік. А купити якісну моторну оливу Ви можете у нашому інтернет-магазині “Авторадості”. У нашому онлайн-каталозі є оливи від Comma, ELF, Eneos, Fuchs, KROON OIL, LIQUI MOLY, Mannol, Meguin, Mobil і не тільки (є масла різної в'язкості, в тому числі оливи 10W-30, 10W-40, 15W- 50, 20W-40). У нас Ви можете замовити:



Читати інші новини...

У вашому кошику
Корзина пуста
Інформація
Потрібна інформація не знайдено