Антифриз - з чого він складається, для чого потрібен та навіщо його треба регулярно змінювати

30.09.2021
Раніше системи охолодження перевірялись зазвичай напередодні зими. Це робилося з метою впевнитися, що у системі знаходиться достатньо антифризу, та його кольоровий код збігається з необхідним. У такому випадку вода всередині двигуна не замерзне, її об’єм не зросте, а також вона не зможе нашкодити компонентам двигуна, якщо температура упаде. Зараз ситуація стала складнішою. Тепер неможливо замінювати антифриз, дивлячись на його колір.

Розглянемо основну інформацію про сучасну охолоджуючу рідину та її заміну. Якщо використовувати забруднений або невідповідний антифриз, це призведе до ерозії двигуна та інших пошкоджень.

Для чого потрібен антифриз


В автоіндустрії охолоджуювальна рідина вирішує одразу 3 завдання:
  • Запобігає замороженню рідини всередині мотора і системи.
  • Захищає двигуни від згоряння зсередини, запобігає корозії.
  • Зберігає мастильні властивості моторного мастила. Обмежує розширення пристрою від тепла.

  • Двигуни здатні спалювати пальне, щоб виділяти енергію та потужність, але лише третина палива потрібна саме для руху. Інша частина перетворюється у надлишок тепла. 50% тепла виділяється в атмосферу за допомогою системи випуску. Друга частина тепла необхідна для нагрівання компонентів двигуна. Щоб поглинути достатню кількість надлишкового тепла, яке утримується у двигуні, необхідний рідкий носій теплової енергії. Він циркулює по системі охолодження, передає тепло радіатору. Останній виділяє його в атмосферу, використовуючи охолоджуючі пластини.

    Склад охолоджуючої рідини


    У складі антифризу лежать 3 компоненти:
  • вода – 50%;
  • базова рідина – 45%;
  • добавки – 5%.
  • Розглянемо їх призначення докладніше.

    Вода

    Ефективний передавач тепла. Однак саме вона частіше за все викликає потенційні проблеми – замерзає при температурі 0 градусів та закипає при 100. До того ж у води немає мастильних властивостей і вона не здатна захистити від корозії.

    Важливо, щоб у системі охолодження не використовувалася жорстка вода. У складі водопровідної є хлорні з’єднання, які часто стають причиною корозії. До того ж така вода має у своєму складі кальцій та магній, які осідають на поверхні системи. Ця рідина не підійде для охолоджувальної речовини, бо закупорює радіатори охолодження і патрубки опалювачів. А останні часто стають причиною відмови в роботі водяного насоса.

    У системі охолодження можна використовувати лише наступні види води:
  • дистильована;
  • деіонізована;
  • демінералізована.

  • Базова рідина

    Зазвичай в її основі лежать спирти – етиленгліколь або пропіленгліколь. У гліколя хороші змащувальні властивості. Це дуже важливо для роботи клапана та ущільнення помпи. Температура замерзання чистого гліколю – 12 градусів нижче нуля, а кипіння – 196 градусів. У суміші з водою у співвідношенні 50 на 50 знижує можливу температуру, при якій розчин замерзає, до мінус 37, а також підвищує максимальну температуру кипіння до 129 градусів. Це значно перевищує усі показники води.

    Ви можете використовувати різні співвідношення суміші (залежить від клімату):
  • 40 на 60;
  • 30 на 70;
  • 35 на 65.
  • Треба дотримуватися пропорцій, які рекомендують виробники охолоджувальної рідини (зазвичай їх вказують на упаковці).

    Добавки

    Існує величезна кількість добавок, які підійдуть для захисту двигуна. Вони потрібні для захисту від іржі, ерозійних процесів, виникнення накипу та кавітації. Добавки необхідні для підвищення рівня pH рідини від кислотного до лужного.

    Взагалі існують три різновиди охолоджуючої рідини – з органічними, неорганічними та гібридними органічними присадками.

    Рідина з неорганічною добавкою

    Термін придатності 2 роки. У кілометрах – від 48 до 64 тисяч.
    У складі такої рідини немає кислот, але є солі неорганічних кислот – силікати, фосфати, нітрити, аміни. Ці речовини запобігають розвитку корозії. Вони покривають метал захисною плівкою.

    З кислотними добавками

    Середній термін придатності 5 років. У кілометрах – 160 тисяч.

    У складі, окрім солей органічних кислот, є:
  • карбоксилати;
  • себацінати;
  • 2-етілгексанова кислота.
  • Такі запобіжники корозії допомагають захистити чорні метали та сплави алюмінію. Але вони не здатні захистити жовті метали, наприклад, латунь (використовується при пайці). Саме тому рідина з органічними кислотами є небезпечною при використанні старих систем, які містять латунь.

    З гібридними органічними добавками

    Термін придатності від 2 до 10 років. В кілометрах – до 240 тисяч.

    У складі такої рідини лежать як органічні, так і неорганічні кислотні добавки. Останні необхідні, аби покривати поверхню системи охолодження. Вони створюють товстий шар захисту. Однак їхня ефективність втрачається з часом. Неорганічні ж здатні утворювати плівку на будь-якому матеріалі Органічні добавки вступають у хімічний зв’язок з уразливими поверхнями. Вони створюють тонкий, але дуже стійкий шар у місцях, де потрібен захист.

    Рекомендації


    Не можна змішувати охолоджувальну рідину різних типів. Також не потрібно дивитися на кольори. Так, раніше на ринку частіше за все існували антифризи двох кольорів – зелений та синій. Замінювати їх можна було лише за кольорами. Тепер виробники використовують і інші кольори, це не впливає на тип охолоджуючої рідини. Тобто неможливо вибрати необхідну рідину за кольором.

    Чому не можна змішувати рідину


    Змішування небезпечне, тому що це може стати причиною виснаження захисного покриття та контактів. Можлива навіть поява точкової корозії та іржі на металах. Через це компоненти системи виходять із ладу.

    Подібне змішування нерідко стає причиною появи хімічних реакцій. Фосфати та силікати можуть відокремитися від розчину, залишивши у складі лише речовину у формі гелю. Речовина такої консистенції забиває радіатори, насоси, шланги та теплообмінники. Навіть невелике звуження проходу (всього на 2 мм) стане причиною зниження ефективності системи на 40%. Під час хімічної реакції гліколь втрачає свої властивості та більше не може захищати поверхню від корозії. Саме тому треба купувати та використовувати лише ту рідину, яка підходить для вашого автомобіля. Це вказано в інструкції щодо експлуатації. Якщо інструкції немає, можна попросити допомоги у спеціалістів.

    Термін придатності антифризу


    Щойно виробники почали використовувати різні метали для двигуна, потрібно було створити і нові речовини для їх захисту. Коли охолоджувальна речовина старіє, починає виснажуватися й захист, випадає в осад. Тобто чим більше антифриз працює, тим більша ймовірність, що він перетвориться на кислоту. А остання, скоріше за все, викличе корозію двигуна, системи охолодження та інших металевих деталей. Кислота може вступити в реакцію з металом та створити відкладення у системі охолодження. Останні переносяться по системі, накопичуються в окремих місяцях, забивають. Це викликає перегрів деталей.

    Просто подивитися на термін придатності охолоджувача в упаковці недостатньо. Цей термін скорочується під впливом різних факторів, наприклад, ушкодження прокладки циліндра. До того ж у рідину можуть потрапити речовини, які підвищують її кислотність. Саме тому перевіряти стан антифризу необхідно кожне ТО.

    Заземлення


    Є ще одна поширена проблема, яка призводить до виснаження системи, – недостатнє заземлення. Якщо контакти відходять або брудні, це може стати причиною того, що електричний струм вдарить батарею (якраз через охолоджувальну рідину, адже вона є гарним електролітом). Така реакція стане причиною втрати інгібіторів та підвищення кислотності.

    Саме цю проблему можна відрізнити від інших, якщо помітити потемніння металевої поверхні насоса. Також вона стане шорсткою.

    Це не завжди помітно, тому наявність напруги у рідині варто перевіряти за допомогою мультиметру. Зробіть наступне:
  • При роботі двигуна у нормальних умовах температури треба привести негативний щуп в контакт з заземленням. Позитивний же опустити прямо в антифриз, який знаходиться вверху радіатора. Обережніше: в системі є тиск. Також не можна допускати контакту позитивного щупа та металевих деталей.
  • Збільшити обороти двигуна на 2000 за хвилину.
  • Якщо прилад показує нижче 0,3 В, стан антифризу задовільний. Якщо напруга більше, добавки вже виснажені і не можуть захистити систему охолодження.
  • Спробуйте визначити причину появи струму.
  • Перевірте кабелі та шини на наявність пошкоджень.
  • Переконайтесь, що контакти чисті і на них не впливають погодні умови.
  • Промийте систему.
  • Замініть антифриз.

  • Перевірка кислотності або лужності


    Для перевірки можна використати лакмусову смужку або pH-метр.

    Кислотність або лужність вимірюються в pH. Зазвичай його діапазон для антифризу складає 8,5-10,5. Якщо рівень низький, рідина стає кислотою та руйнує алюміній і чорні метали. Якщо рівень високий, антифриз стає лужним та руйнує кольорові метали – мідь та алюміній.

    Температура замерзання


    Треба постійно перевіряти температуру, при якій охолоджувальна рідина буде замерзати. Особливо під час проведення технічного обслуговування. Раніше її температуру можна було перевірити за допомогою гідрометрів, але тепер вони для цього не підійдуть. Зараз використовують рефрактометри. Вони дозволяють виміряти не тільки концентрацію гліколю, але і рівень заряду, а також щільність електроліту.

    Промивання та заповнення


    Якщо ви промиваєте систему, запам’ятайте наступне:
  • Треба повністю промивати всю систему.
  • Після цього можна заповнити її антифризом.
  • Розбавте охолоджуючу рідину водою у співвідношенні 50 на 50. Можна купити вже розведену суміш.
  • Постарайтесь прокачати систему, щоб із неї вийшло все повітря. Можливо, для цього знадобиться діагностичне оснащення.

  • Передові методи обслуговування


    Треба запобігати забрудненню системи та іншим проблемам. Запам’ятайте, що своєчасна заміна охолоджувальної рідини вийде набагато дешевше, ніж деталі системи охолодження – радіатори та теплообмінники. Уважно читайте етикетки на упаковках з охолоджуючою рідиною. Там вказано, що вона гарантує захист від корозії на 5-10 років. Але це стосується тільки тих випадків, коли ви своєчасно промиваєте систему та регулярно заповнюєте систему охолодження.

    Важливо, щоб система охолодження була чистою

    Компанія Gates виробляє якісну охолоджуючу рідину. Але вона також постачає компоненти для системи охолодження. Їх можна вибрати у випадках, якщо деталі були пошкодженні при застосуванні невідповідної або брудної рідини. Переваги в тому, щоб використовувати чисту систему охолодження, наступні:

  • Двигун швидше прогрівається.
  • Знижені витрати пального.
  • Ефективніше відведення тепла.
  • Компоненти служать набагато більше часу.
  • Довіра серед клієнтів.
  • Впевненість у тому, що автомобіль не підведе посеред дороги.

  • Аби зберегти систему і запобігти постійному ремонту, необхідно своєчасно змінювати антифриз. Також важливо, щоб він був чистим і підходив саме вашому авто. Якщо у вас виникають проблеми, можна звернутися до сервісного центру – там порадять, яка саме речовина підійде, а також допоможуть відремонтувати пошкоджені компоненти двигуна. Перевіряйте якість охолоджувальної речовини кожного разу під час технічного обслуговування, тому що існує дуже багато факторів, які можуть спричинити скорочення експлуатаційних якостей. Також регулярно перевіряйте її кислотність та лужність, дуже часто ці фактори стають причиною корозії металевих компонентів.

    На сайті інтернет-магазину Авторадості ви зможете знайти безліч антифризів від різних виробників, які володіють високою якістю. Для більш детального ознайомлення з асортиментом нашого магазину переходьте в каталог антифризів .


    Читати інші новини...

    У вашому кошику
    Корзина пуста
    Інформація
    Потрібна інформація не знайдено