Все, що потрібно знати про кульову опору

07.07.2022
Кульова опора – простий елемент у плані конструкції, що забезпечує кріплення маточини колеса до важеля підвіски. Цей шарнір покликаний давати колесам свободу повороту у горизонтальній площині. При цьому можливість усунення колеса у вертикальній площині не допускається. Ця деталь є «наступником» шкворневого шарніра, який у процесі експлуатації доставляв багато проблем власнику транспортного засобу.

Кульова опора відрізняється простою конструкцією. До неї входять:

  • сталевий палець у формі конуса. На одному його кінці є різьблення для кріплення до важеля, на іншому – кулястий наконечник (звідси і назва деталі). У деяких конфігураціях цей наконечник може бути у формі грибного капелюшка;
  • пильник із гуми. Пильник покликаний запобігти попаданню води, піску, бруду всередину самої опори;
  • корпус із покриттям проти іржі. Сферичний наконечник розташований у ньому;
  • вставки із пластику високої зносостійкості. Вони беруть він роль підшипника ковзання і розташовуються між корпусом і сферою.

  • Така проста і нехитра конструкція чудово справляється зі своїм завданням і дозволяє обертатися пальцю, не дозволяючи при цьому зміщуватися в поздовжньому напрямку.

    Раніше кульові опори були забезпечені масляною мастилом і були розбірними. Це дозволяло проводити обслуговування деталі та замінювати у разі потреби лише окремі її елементи. Зараз така конфігурація вже не використовується. Якщо деталь вийшла з ладу її просто замінюють на нову, правда в деяких випадках кульові можна ремонтувати.

    Як кріпиться шарова і як її замінити при необхідності?


    Найчастіше кульова закріплюється за допомогою різьбового з'єднання до важеля. Конфігурація гайка-болт відрізняється надійністю і є найбільш поширеним варіантом. Іноді ця деталь кріпиться до важеля за допомогою заклепок. Замінити деталь, що відпрацювала, можна легко і просто.

    Якщо кульова запресовується в важіль і додатково здійснюється її фіксація за допомогою стопорного кільця, то зняти деталь буде складніше. Щоб зняти кульову для заміни її на нову, доведеться скористатися пресом або ж вибивати її.

    Зараз у світовому автопромі все частіше використовується підхід, у якому кульова становить єдине ціле з важелем. Така інтеграція покликана зменшити масу автомобіля. Однак такий підхід до виробництва далеко не однозначний, адже якщо деталь вийде з ладу, то міняти її доведеться відразу з важелем. Така заміна, зрозуміло, коштуватиме дорожче.

    Є також підвіски, в яких кульова кріпиться на поворотному кулаку. Кріплення може здійснюватися шляхом запресування або за допомогою болтового з'єднання. У першому випадку, щоб демонтувати кульову, доведеться також зняти поворотний кулак, диск і супорт, обійтися від'єднанням деталі від важелів не вийде.

    Замінити кульову в принципі під силу кожному автолюбителю, правда, часом для заміни може знадобитися спеціальний інструмент і чималі зусилля, наприклад, якщо закисли болти. У таких випадках краще звернутися до автосервісу за допомогою до фахівців. Цей варіант також підходить для тих, хто любить бути впевненим на всі 100% у своєму автомобілі. Адже в автосервісі фахівці заразом і перевірять розвал-сходження.

    Чому опори зношуються?


    Кульова опора - деталь далеко не вічна, в результаті обертання сферичного наконечника всередині опори вкладиш з гуми (полімеру) поступово стирається. Це неминуче призводить до появи люфта і тому, що палець вже не стабільний і бовтається. Вочевидь, що в такому разі деталь не справляється зі своїми завданнями. Тому першим фактором, що впливає на шарову, є час. У середньому термін служби кульової становить близько 120 тис. км. пробігу. Оригінальні запчастини або шарові від дуже хороших брендів можуть прослужити і 150 тис. км пробігу. Тут щоправда багато залежить від характеру їзди і доріг, на яких експлуатується транспорт.

    Негативно впливають на кульову також великі навантаження на підвіску. Особливо небезпечний рух на великій швидкості по сільській місцевості.

    Третім, але не менш важливим фактором, є знос пильовика. Пильовик може пошкодитись як у результаті механічних причин (що зустрічається не так часто), так і в результаті банального старіння гуми. Якою б якісною була гума, вона може порватися або тріснути. Як тільки це станеться, усередину кульової потрапить бруд. Як результат - посилення тертя та швидке руйнування деталі. Звичайно, якщо вчасно це помітити, що можна замінити пильовик і далі насолоджуватися комфортною їздою. Але, як правило, водії не такі уважні до своїх автомобілів і тому бачать проблему тоді, коли вирішити її можна лише кардинально шляхом заміни кульової.

    Як зрозуміти що кульова потребує заміни?


    Про те, що кульова опора несправна, можуть свідчити наступні ознаки:
  • при їзді ґрунтовою дорогою чути глухе постукування десь біля передніх коліс. Швидше за все, є люфт. Підступність полягає в тому, що при їзді рівною дорогою ця ознака несправності деталі може ніяк не проявляти себе;
  • скрип. Зазвичай це відбувається взимку, якщо всередину потрапила вода і кристалізувалася в деталі;
  • машину веде з боку в бік при їзді рівною дорогою;
  • відчутні вібрації при їзді;
  • нерівномірне зношування автопокришок;
  • зміна траєкторії при гальмуванні автомобіля за хорошої погоди;
  • машина скрипить при вході в поворот. Тут правда може бути ще причина у рульовій рейці чи наконечниках, тому треба бути уважними;
  • кермо повертається тяжко.

  • Найкраще не нехтувати цими ознаками несправності авто та звернутися до сервісного центру. Там є всі умови для проведення якісної діагностики авто (оглядова яма, підйомник, інструменти тощо). Але іноді можна спробувати впоратися із “бідою” самостійно:

  • насамперед слід перевірити пильовики. Навіть якщо на них є зовсім невеликі, ледь уловлені людським поглядом, тріщини, їх треба терміново замінити. Якщо пошкодження на пиляках великі, то швидше за все Ви вже запізнилися і доведеться змінювати всю деталь. Особливо уважними до пиляків слід бути влітку та взимку. Гума більш схильна до деформації саме коли на вулиці спека або морози;

  • перевірити чи немає люфту. Виконати це можна за допомогою домкрата – необхідно вивісити колесо та спробувати поворушити його (необхідно взятися зверху та знизу). Якщо при проведенні таких маніпуляцій буде виявлено люфт, слід попросити когось вичавити гальмо та повторити дії. Якщо люфт нікуди не подівся, значить проблема в кульовій все ж таки є, якщо ні, то варто придивитися до ступичного підшипника, тому що в ньому проблема.

  • Якщо в опорі є навіть маленький люфт, він неминуче призведе до того, що підшипник і важелі швидше вийдуть з ладу. Якщо ігнорувати проблему і нічого не робити, то наступним етапом буде несправність підвіски. У цьому випадку може статися виривання опори під час руху авто. У такій ситуації транспортний засіб виходить з-під контролю водія, колесо вивертається і стає причиною пошкодження крила авто. Якщо це станеться в умовах щільного міського руху або ж на великій швидкості за межами міста, то наслідки можуть бути найтрагічнішими. Тільки уявіть, скільки лиха може наробити авто, яке непідконтрольне водієві.

    Висновки


    Діагностика ходового авто дозволить уникнути багатьох проблем із авто. Зрозуміло, що від аварії та поломок не застрахований ніхто, навіть найдосвідченіші та найвідповідальніші власники авто, але все ж таки краще не нехтувати елементарними запобіжними засобами. Якщо кульова опора нестабільна, краще відразу звернутися до майстра. Одним з варіантів ремонту є заливка гарячої полімерної маси всередину кульової корпусу. Розплавлена маса під тиском заповнює зазори в підшипнику. Якщо кустарний ремонт не викликає довіри, то треба просто замінити деталь. Купити кульові опори на різні автомобілі можна у нашому магазині "Авторадості". У нас представлені тільки оригінальні високоякісні деталі.

    Знайти потрібну деталь для свого "залізного коня" можна легко та просто завдяки зручним фільтрам на сайті та його інтерфейсу. Однак, якщо виникнуть якісь труднощі, то менеджери компанії завжди готові прийти на допомогу та допомогти підібрати відповідну деталь.


    Читати інші новини...

    У вашому кошику
    Корзина пуста
    Інформація
    Потрібна інформація не знайдено