5 способів виявити несправність кульової опори

29.07.2021
Трапляються ситуації, коли через випнуте назовні колесо автомобіль не у змозі пересуватися, та доводиться викликати евакуатор. Це відбувається тому, що виходить з ладу кульова опора, яка є одним із найважливіших вузлів підвіски. Тому дуже важливо стежити за станом кульової та вміти вчасно розпізнавати її можливий вихід з ладу. Для цього необхідно періодично проводити діагностику опор та при перших же ознаках несправності, наприклад, стукоту під час руху та входження у поворот, звертатися за допомогою. До речі, стукіт – не єдина ознака ламання опори.

Як розпізнати несправність кульової опори


Якщо розуміти, як саме поводиться автомобіль, коли кульова потребує ремонту або заміни, можна завчасно уникнути більш серйозних поломок. Найчастіше неправильна робота опори супроводжується сторонніми звуками та підозрілою поведінкою автомобіля при їзді.

При русі авто чується стукіт коліс


Якщо спочатку на рівній дорозі стукіт не чутний, то при їзді по вибоїнах та інших нерівностях його можна визначити чітко. Причому його поява залежить не від швидкості пересування, а від пікових навантажень. Характерний стукіт при їзді по нерівностях – явна ознака того, що кульова опора виробила свій ресурс, і скоро такі звуки з'являться навіть на рівній дорозі.

Покришки зношуються нерівномірно

При зносі хоча б однієї кульової опори порушується регулювання розвалу-сходження. Ознакою цього є нерівномірно зношена гума покришок. Гума зношується швидше з того боку, з якого кульова опора знаходиться у стані, близькому до критичного. Це відбувається тому, що колесо відхиляється від свого нормального положення. З того боку, де опора працює нормально, відхилень не спостерігається. У таких випадках необхідна заміна опори та регулювання розвалу-сходження.
На рівній дорозі машина починає виляти

Коли одне колесо не може перебувати у положенні, встановленому рульовим механізмом, воно починає хитатися. Це відбувається через люфту у кульовій опорі. Через це машину навіть на рівній дорозі може трохи водити з боку у бік. Якщо люфт невеликий, виляння автомобіля ледь помітне, особливо на сільській нерівній дорозі. Але зі збільшенням люфту машину починає вести всі сильніше та помітніше. На великих швидкостях така несправність проявляється набагато виразніше.

При повороті лунає скрип

Пошкоджена кульова опора при повороті може видавати характерний скрип, але частіше за все скрип відбувається через забруднене мастило всередині корпусу або пошкоджений пильовик. Тому відрізнити скрип рульових наконечників або рульової рейки від скрипу кульових опор досить складно. Якщо визначити джерело на слух не є можливим, краще звернутися до фахівців в автосервіс та провести повну діагностику на стенді.

При гальмуванні автівка змінює траєкторію

Коли одне колесо відхилене щодо іншого, правильно розташованого, при гальмуванні може змінюватися траєкторія автомобіля. Це відбувається тому, що одна з опор пошкоджена. Визначити, яка саме опора потребує заміни, нескладно – автомобіль відхиляється у ту сторону, де несправність. При цьому чітко чуються характерні клацання – ще одна ознака несправної опори та причина відігнати автомобіль на найближчий автосервіс.

Типові несправності кульової опори


Для кращого розуміння типових поломок необхідно мати уявлення про конструкцію кульової опори. Основні складові даного вузла – стрижень та корпус. У стрижня є нарізана різьба та закінчення у вигляді кулі, зване яблуком. Цією кулею стрижень вставляється у пластмасову втулку у корпусі. Втулка виступає у якості підшипника ковзання та заповнена зсередини мастилом для зниження коефіцієнта тертя. Наконечник фіксується кришкою, яка прикручується до корпусу зверху. Забрудненню мастила запобігає пильовик, який знаходиться над кришкою.

Пильовик піддається ушкодженню частіше за інші складові, особливо якщо він гумовий, а не з міцнішого термопластику, що краще витримує розтяг. Розрив пильовика тягне за собою забруднення мастила, що призводить до зношування кульової опори та вищеописаних симптомів виходу її з ладу. Виявити розрив пильовика просто – це видно неозброєним оком. Його своєчасне виявлення допоможе уникнути ремонту ходової частини та заміни кульової опори.

Залежно від якості доріг, стилю водіння та особливостей опори, природний знос настає приблизно через 100-150 тис. км. Якісні кульові витримують більше 150 тис. км пробігу, але при неакуратній їзді та вони псуються набагато швидше. Але навіть при природному зносі кут їх повороту виходить за межі спочатку встановлених максимальних кутів, що порушує регулювання розвалу-сходження.

Від природного зносу та надмірних навантажень стрижень може вирвати кришку корпусу, та яблуко вилетить з втулки корпуса. Наслідки такої поломки – відвал коліс. Можна тільки здогадуватися, чим це загрожує при їзді по жвавій дорозі. На щастя, такі поломки трапляються вкрай рідко та тільки при дуже високому піковому навантаженні. Проте руйнування опори навіть на ранніх стадіях є серйозним приводом звернутися до СТО.

Способи перевірки кульових опор


Звернення в автосервіс – однозначно кращий варіант. Професіонали, що працюють на СТО, зможуть безпомилково визначити несправну кульову опору, при необхідності проведуть ремонт або заміну. Якщо з яких-небудь причин виникла потреба у самостійній перевірці кульової, це можливо зробити на відкритому майданчику або у гаражі. При цьому важливо дотримуватися наступних рекомендацій:

  • Огляд пильовика. У більшості випадків візуальний огляд дозволяє виявити несправність. Якщо пильовик розірваний – подальший огляд можна не проводити, а обмежитися заміною мастила та встановленням нового пильовика. В іншому випадку потрібно перейти до другого пункту.

  • Подальший огляд ходової частини автомобіля проводиться за допомогою домкрата та жорсткого упору. Кульову опору фіксують на підставці, а домкрат прибирають. При цьому на кульову припадає майже вся вага автомобіля, у той час як колесо знаходиться у підвішеному стані.

  • Для цього пункту знадобиться помічник, який буде вивертати кермо. Потрібно взятися за верхню частину колеса та похитати його. Таким чином можна виявити люфт, який проявляється при несправній опорі. Якщо коливань немає, значить, з кульовою все у порядку – огляд можна закінчувати. Якщо все ж люфт проявляється, то необхідно перевірити роботу важеля підвіски та маточинної підвіски – люфт може бути викликаний їх некоректною роботою.

  • Для визначення люфту з боку саме кульової, між поворотною цапфою та важелем підвіски встановлюється монтування. Натискання на монтировку допоможе виявити несправність. Додатковими показниками виступають коливання та клацання, що передаються на монтировку кульовою опорою.

  • Фахівці автосервісу зможуть усунути подібну проблему. У них у наявності є все необхідне для цього обладнання. Тому при виявленні несправності кульової опори рекомендується звернутися на СТО. На нашому сайті Авторадості, в каталозі кульових опор ви зможете придбати необхідну деталь для подальшої установки.


    Читати інші новини...

    У вашому кошику
    Корзина пуста
    Інформація
    Потрібна інформація не знайдено