Трансмісійні оливи: види та класифікація

02.06.2022
Автомобіль є досить складним пристроєм, до його складу входить безліч вузлів і деталей. У результаті багатьох з них утворюється тертя, яке може з часом нашкодити деталям того чи іншого вузла. Щоб запобігти розвитку такого сценарію в механічних системах машин використовуються мастильні матеріали, у тому числі трансмісійне масло. Олива для коробки - готове рішення для забезпечення трансмісії оптимальних умов для ефективної, довговічної роботи. Така олива для коробки передач покликана забезпечувати відведення тепла, диспергування домішок, антикорозійний захист та високий антифрикційний ефект.

Важливі властивості


Щоб мінімізувати негативний вплив навколишнього природного середовища та знизити ризики тертя під час механічних процесів, слід використовувати оливу для коробки передач. Воно потрібне для того, щоб забезпечити збереження деталей.

Трансмісійні оливи містять такі ж речовини, що містяться в моторних мастилах. Такими добавками виступають протизносні, протикорозійні та інші речовини. Але в трансмісійних оливах ці присадки містяться в інших пропорціях. Вони є позитивним моментом у оливах і беруть на себе виконання багатьох завдань. Наприклад, протизадирні присадки покликані запобігти появі задирів на поверхнях, що труться, антиокислювальні - покликані мінімізувати ризик окисних процесів в маслі і тому вони першими вступають у реакцію з продуктами розпаду, а противібраційні - забезпечують більш м'яку і плавну зчіпку.

Також до масла додаються різні сполуки сірки, фосфору, хлору тощо. Ці сполуки покликані утворити міцні плівки оксидів, які добре протистоять високому тиску та механічному впливу.

Які типи основ олив бувають?


Масло для коробки має кілька типів основ, а саме:
  • синтетичну. Така основа характеризується кращою плинністю порівняно з мінеральною аналогами. Правда, при крайніх змінах робочих температур, такі оливи можуть стати причиною небажаного витоку через сальники коробки передач. (Машини з великим пробігом досить часто відчувають це на собі). Також перевагою синтетичної оливи для коробки передач є те, що його густота менш схильна до змін внаслідок температурних коливань. Відповідно, такі оливи можна використовувати і взимку, і влітку. Також такі оливи характеризуються гідролітичною стійкістю, це означає, що вони не вступають у реакцію з різними водними розчинами і, відповідно, за їх участю не утворюються сполуки, які можуть спричинити окислення металів;
  • напівсинтетичну. Така олива для коробки передач є гібридом між синтетичною і мінеральною основами. Воно гармонійно поєднує в собі демократичну цінову політику мінеральних олив та гарні експлуатаційні характеристики синтетичних мастил;
  • мінеральну. Таке масло для коробки є найбільш популярним серед споживачів. Великий попит на нього пов'язаний з тим, що воно коштує набагато дешевше.

  • При цьому слід зазначити, що в жодному разі в коробку передач не можна заливати різні види масел.

    Види масел за типом коробки


    За даним критерієм оливи діляться на 2 види:
  • олива для МКПП. Вони покликані змащувати пари тертя, відводити частинки іржі, і навіть знімати механічні навантаження;
  • олива для АКПП. До таких олив пред'являються більш високі вимоги щодо складу, оскільки така олива для коробки передач служить передавачем механічної енергії у всій системі трансмісії. Воно забезпечує плавну роботу фрикційних механізмів, характеризується вищим індексом в'язкості та краще захищає деталі від корозії. Такі оливи також відрізняються стійкістю до окислення, але водночас вони м'якше впливають різні еластомери і сальники.

  • Види масел за рівнем в'язкості


    Трансмісійна олива розділяться: за індексом в'язкості (SAE) та класом в'язкості (API).

    SAE умовно ділить оливи на літні, зимові та всесезонні:
  • Масло, яке призначається для авто, яке експлуатується при низьких температурах («зимові»). Наприклад, 70W, 75W. Визначити їх легко, адже “w” – winter – це у перекладі з англійської “зима”. Такі масла зберігають свої властивості на високому рівні також за досить низьких температур і дозволяють навіть при холодному старті виключити механічні пошкодження коробки передач;
  • Оливи "літні" позначаються, наприклад SAE 30. Слід зазначити, що підвищення температури впливає на текучість масла, занадто рідка олива не утворюватиме на поверхні деталей захисну плівку й тому масло не зможе справлятися з поставленими перед ним завданнями. Консистенція має бути оптимальною;
  • Універсальні оливи, які використовуються в різних кліматичних умовах, позначені 75W-90 і 80W-140.

  • Також масло для коробки передач класифікується за API (GL):
  • GL1 – це масло без присадок, і призначене воно для використання у механічних коробках передач, у яких відсутні синхронізатори вантажних машин. У таких оливах присутні протипінні, антиокислювальні та протизносні присадки. Здебільшого їх використовують для сільськогосподарської техніки, яка працює, як правило, на низькій швидкості;
  • GL2 – масло з протизносними присадками, яке використовується для великої сільськогосподарської техніки (середня умова роботи). вони також можуть містити антифрикційні компоненти;
  • GL3 - також олива з присадками, і використовується для вантажних авто (середня умова роботи). Вони відрізняються вищими протизносними характеристиками;
  • GL4 – олива для коробки передач, яка є найбільш універсальною. Йдеться не тільки про погодні умови, а й про типи авто, у тому числі і великогабаритні. У них присутні близько 4% протизносних присадок, що використовуються для гіпоїдних та конусних передач;
  • GL5 – масло яке заливають у транспортний засіб, що працює за складних умов. Противозадирні та протизносні присадки мають концентрацію на рівні 6,5%;
  • І нарешті GL6 – ці оливи використовують у транспортних засобах, які мають потужний двигун.

  • Також не варто забувати і про такий показник, як допуск (ОЕМ допуск). У таких показниках враховуються такі параметри як, наприклад, відповідність складу присадок у конкретному зразку змащувальної рідини та металу трансмісії, а також в'язкість, що рекомендується, для кожної КПП.

    Коли потрібна заміна оливи?


    Мастило для коробки передач підлягає заміні не у всіх авто. У деяких автомобілях рідина залита на весь термін служби. Якщо ж Ваш автомобіль не ставиться до таких, де заміна не потрібна, заміну слід проводити кожні 80 тис.км. Щоправда, це класичний сценарій. У нашій країні якість доріг залишає бажати кращого і тому заміну часом слід робити і через 25 тис. км. пробігу. Позапланову заміну також слід проводити в тому випадку, якщо при контролі масла стане очевидно, що рідина стала темнішою або набулала запах горілого.

    На сайті нашого інтернет-магазину присутній широкий асортимент трансмісійних масел високого якості. Якщо у Вас виникли труднощі з вибором оливи та Ви не знаєте, який із запропонованих варіантів у нашому магазині підходить для Ваших цілей, звертайтесь до наших менеджерів. Вони із задоволенням допоможуть розібратися у всіх тонкощах та нюансах запропонованих варіантів і Ваша коробка прослужить довгі роки.


    Читати інші новини...

    У вашому кошику
    Корзина пуста
    Інформація
    Потрібна інформація не знайдено